اصول تنظیم قراردادهای بین المللی

 با توجه به اینکه امروزه روابط اقتصادی و تجاری فراوانی را در فضای بین الملل شاهد هستیم ، آشنایی با نحوه تنظیم قراردادهای بین المللی می تواند در این زمینه یاری رسان تجار و بازرگانان باشد. قراردادهای بین المللی، توافقات قانونی و مکتوب بین دو یا چند طرفی هستند که در کشورهای مختلف اقامت دارند و طی آن طرفین به انجام یا عدم انجام کار خاصی متعهد شوند. باید توجه کرد که با درج بندها و تبصره های مختلف در قرارداد، حقوق و وظایف هر یک از طرفین به طور شفاف و واضح مشخص می شود و امکان خطا در قرارداد کم می شود. این قراردادها می توانند در زمینه های مختلفی، از جمله تجارت، سرمایه گذاری، ساخت و ساز، حمل و نقل و خدمات، منعقد شوند. یکی از مواردی که باید به آن توجه نمود این است که بیشترین استفاده از قراردادهای بین المللی تجاری در زمینه واردات و صادرات کالا انجام می گیرد که ضامن انجام تعهدات طرفین می باشد و در صورت بروز هر گونه مشکل می توانند معامله را فسخ نمایند و حتی خسارت ناشی از ان را دریافت کنند. همچنین باید توجه نمود تنظیم قراردادهای بین المللی به دلیل تفاوت های فرهنگی، زبانی و حقوقی بین طرفین، نیازمند دقت و توجه ویژه ای است. در این مقاله، به برخی از اصول کلی تنظیم قراردادهای بین المللی اشاره می کنیم.

 

موارد مهمی که باید در قراردادهای بین المللی تعیین شود:

1. تعیین طرفین قرارداد

اولین قدم در تنظیم قرارداد، تعیین طرفین قرارداد است. در این مرحله، باید نام و مشخصات کامل طرفین، از جمله نام، شماره ملی، آدرس، شماره تلفن و ایمیل، به طور دقیق در قرارداد ذکر شود. همچنین، باید مشخص شود که هر یک از طرفین چه سمتی در قرارداد دارند.

 

2. موضوع قرارداد

موضوع قرارداد، باید به طور واضح و دقیق در قرارداد بیان شود. در این مرحله، باید مشخص شود که موضوع قرارداد چیست، چه خدمات یا کالاهایی در آن مورد معامله قرار می گیرند، و شرایط تحویل کالا یا خدمات چگونه است.

 

3. قیمت قرارداد

قیمت قرارداد، باید به طور واضح و دقیق در قرارداد ذکر شود. در این مرحله، باید مشخص شود که قیمت کالا یا خدمات بر چه اساس تعیین می شود، و چه هزینه های دیگری در کنار قیمت اصلی وجود دارد.

 

4. شرایط پرداخت

شرایط پرداخت، باید به طور واضح و دقیق در قرارداد ذکر شود. در این مرحله، باید مشخص شود که پرداخت قیمت چگونه انجام می شود، و چه مهلت زمانی برای پرداخت وجود دارد.

 

5. شرایط تحویل کالا یا خدمات

شرایط تحویل کالا یا خدمات، باید به طور واضح و دقیق در قرارداد ذکر شود. در این مرحله، باید مشخص شود که کالا یا خدمات در چه زمانی و مکانی تحویل داده می شود، و چه شرایطی برای تحویل وجود دارد.

 

6. شرایط تضمین

شرایط تضمین، باید به طور واضح و دقیق در قرارداد ذکر شود. در این مرحله، باید مشخص شود که در صورت عدم اجرای تعهدات توسط یکی از طرفین، چه تضمینی برای جبران خسارت وجود دارد.

 

7. شرایط حل اختلاف

شرایط حل اختلاف، باید به طور واضح و دقیق در قرارداد ذکر شود. در این مرحله، باید مشخص شود که در صورت بروز اختلاف بین طرفین، چگونه باید آن را حل و فصل کرد. برای مثال در عقد قرارداد جهت واردات از چین این مهم است که شرایط حل اختلاف تابع قوانین کدام کشور باشد.

 

8. قانون حاکم 

علاوه بر اصول کلی ذکر شده، در تنظیم قراردادهای بین المللی باید به برخی از نکات خاص نیز توجه کرد. به عنوان مثال، باید به قوانین و مقررات کشور محل اقامت هر یک از طرفین قرارداد توجه کرد. همچنین، باید از یک مترجم متخصص برای ترجمه قرارداد به زبان طرف دیگر استفاده کرد.

 

نکات خاص تنظیم قراردادهای بین المللی

در ادامه، به برخی از نکات خاص تنظیم قراردادهای بین المللی اشاره می کنیم:

  • در مورد قراردادن مسئولیت هزینه ها باید توجه نمود که همه هزینه ها در نظر گرفته شود و به تعرفه پست خارج از کشور نیز توجه شود.
  • در قراردادهای بین المللی، باید به قوانین و مقررات کشور محل اقامت هر یک از طرفین قرارداد توجه کرد. به عنوان مثال، در قراردادهایی که در ایران منعقد می شوند، باید به قوانین و مقررات ایران توجه کرد.
  • در قراردادهای بین المللی، باید از یک مترجم متخصص برای ترجمه قرارداد به زبان طرف دیگر استفاده کرد. این کار به جلوگیری از سوء تفاهمات و اختلافات احتمالی کمک می کند.
  • در قراردادهای بین المللی، باید از یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در زمینه حقوق تجارت بین الملل کمک گرفت. این کار به تنظیم یک قرارداد دقیق و جامع کمک می کند.
  • در قراردادهای بین المللی بهتر است از شرایط خاص متل گارانتی استفاده کرد.
  • توجه به عرف کار و منطقه در نوشتن قرار داد مهم است برای مثال باید توجه نمود که در واردات کالا از چین شرایط می تواند با کشورها دیگر متفاوت باشد.

با رعایت اصول و نکات ذکر شده، می توان قراردادهای بین المللی را به گونه ای تنظیم کرد که از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری شود و حقوق طرفین قرارداد به طور کامل حفظ شود. شما می توانید جهت صادرات و واردات و همچنین حمل ونقل کالاهای خود با شرکت SPD تماس بگیرید و همچنین در صورت نیاز به ثبت سفارش  برای صادرات و واردات می توانید با این شرکت تماس بگیرید.

شرکت اسپیدی

 

 

شبکه مطمئن

دسترسی به شبکه ای مطمئن حمل و نقل به سراسر دنیا

شفافیت

دسترسی کامل شما به تمام نرخ نامه های مصوب و اطلاع از تمامی هزینه های ارسال

بهره وری بالا

فرآیندهای خسته کننده اداری را به ما واگذار می کنید

ردیابی

مسیرهای محموله خود را می توانید رصد و پیگیری کنید.