لیست داروهای ممنوعه در فرودگاه و سفر

داروهای ممنوعه در سفرهای خارجی و داخلی، داروهایی هستند که حمل و نقل آنها در داخل یا خارج از کشور، بدون مجوز قانونی، ممنوع است. این داروها می‌توانند شامل داروهای مخدر، داروهای روان‌گردان، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی باشند.

 

انواع داروی ممنوعه از جهت کاربرد

داروهای مخدر 

داروهای مخدر، داروهایی هستند که اعتیادآور هستند و می‌توانند اثرات مخربی بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشند. این داروها شامل موادی مانند هروئین، کوکائین، ماری‌جوآنا، متادون و ترامادول هستند. حمل و نقل داروهای مخدر در داخل و خارج از کشور، بدون مجوز قانونی، جرم محسوب می‌شود و مجازات‌های سنگینی، از جمله حبس و جریمه نقدی، در پی دارد.

 

داروهای روان‌گردان

داروهای روان‌گردان، داروهایی هستند که بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث تغییراتی در خلق و خو، ادراک و رفتار شوند. این داروها شامل موادی مانند LSD، MDMA، اکستازی و شیشه هستند. حمل و نقل داروهای روان‌گردان در داخل و خارج از کشور، بدون مجوز قانونی، جرم محسوب می‌شود و مجازات‌های سنگینی، از جمله حبس و جریمه نقدی، در پی دارد.

 

داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه، داروهایی هستند که بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توان آنها را خریداری کرد. با این حال، برخی از داروهای بدون نسخه نیز می‌توانند در برخی از کشورها ممنوع باشند. قبل از سفر به خارج از کشور، حتماً با سفارت یا کنسولگری کشور مقصد خود، در مورد قوانین حمل و نقل داروهای بدون نسخه، مشورت کنید.

 

داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند در برخی از کشورها ممنوع باشند. قبل از سفر به خارج از کشور، حتماً با سفارت یا کنسولگری کشور مقصد خود، در مورد قوانین حمل و نقل داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی، مشورت کنید. همچنین توجه کنید حمل برخی از گیاهان و بذرها به دلیل سیاست برخی کشورها دارند.

 

لیست داروهای ممنوع در سفر

با توجه به این هر کشور سیاست ها و قوانین خاص خود را در اجازه ورود دارو به فرودگاه های خود را دارد و از طرفی هواپیمایی های مختلف نیز هر کدام قوانین خاصی در این حوزه دارد در ادامه به طور اجمالی تعدادی از رایجترین داروهای غیر مجاز در سفرهای هوایی خارجی را نام می بریم. اما هانطور که گفته شد این قاعده کلی نیست و برای مثال در قطر ایرلاین حمل بیشتر ۱۰۰ میلی لیتر آب هم مجاز نیست در حالی که این محدودیت در هواپیمایی ترکیش وجود ندارد و در خصوص داروهای غیر مجاز هم این تفاوت ها وجود دارد و لذا مناسب است قبل از سفر اطلاعات جدید را کسب نمایید.

 

نوع دارو  نام دارو
قرص های ممنوعه مرفین متادون دیفنوکسیلات اپیوم کدئین فسفات      
شربت های ممنوعه هیدورکسی زین دکسترومتور فان دکسترومتور فان پی          
آمپول های ممنوعه مرفین متادون الفتانیل تالامونال پنتازوسین پتیدین نالوکسال دی هیدروبلزپریدول

 

نحوه حمل دارو در سفر

در اینجا چند نکته مهم برای پیشگیری از حمل داروی ممنوعه در سفرهای خارجی و داخلی آورده شده است:

  • قبل از سفر، حتماً با قوانین حمل و نقل دارو در کشور مقصد یا مبدأ، آشنا شوید.
  • داروهای خود را در بسته‌بندی اصلی خود قرار دهید و نسخه پزشک خود را همراه داشته باشید.
  • داروهای خود را در چمدان دستی خود قرار دهید تا در صورت بازرسی، به راحتی قابل دسترس باشند.
  • از حمل داروهای ممنوعه، خودداری کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید از مشکلات احتمالی در سفرهای خارجی و داخلی خود، جلوگیری کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص حمل دارو می توانید با شرکت اسپیدی تماس بگیرید.

شرکت اسپیدی

سوالات متداول 

سوال : داروهای روانگردان مجاز برای حمل کدامند ؟ 

جواب : هیچ یک از داروهای روانگردان مجاز در حمل نیستند.

شبکه مطمئن

دسترسی به شبکه ای مطمئن حمل و نقل به سراسر دنیا

شفافیت

دسترسی کامل شما به تمام نرخ نامه های مصوب و اطلاع از تمامی هزینه های ارسال

بهره وری بالا

فرآیندهای خسته کننده اداری را به ما واگذار می کنید

ردیابی

مسیرهای محموله خود را می توانید رصد و پیگیری کنید.